POSTANOWIENIE
POSTANOWIENIE
2017-05-30
Rzezawa, dnia 30.05. 2017r.
RID.6220.1.2017
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 123 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego ( Dz. U. z 2016r. poz. 23 ze zm.), art. 63 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ( t.j. Dz. U. z 2016 poz. 353 ze zm..)[ dalej ustawa ooś] i w związku z § 3 ust.1 pkt 13 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016 poz. 71.), oraz:
po rozpatrzeniu wniosku
LURGAN Sp. z o.o. ul. Helclów 11/6 31-148 Kraków
postanawiam
odstąpić od obowiązku przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn.:
„Zmiana sposobu użytkowania hali magazynowej z częścią socjalno-biurową położonej na dz. nr 269, 262/2, 261/1, [obręb 120107_2.0011] w miejscowości Rzezawa, na halę produkcyjno-magazynową z częścią socjalno-biurową” gmina Rzezawa, powiat bocheński, województwo małopolskie.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 07.12.2016r. zarejestrowanym pod numerem RID.6220.1.2016AŁ, inwestor tj. LURGAN Sp. z o.o. ul. Helclów 11/6 31-148 Kraków zwrócił się o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pn: „Zmiana sposobu użytkowania hali magazynowej z częścią socjalno-biurową położonej na dz. nr 269, 262/2, 261/1, [obręb 120107_2.0011] w miejscowości Rzezawa, na halę produkcyjno-magazynową z częścią socjalno-biurową”
Do wniosku dołączono wymienioną w art. 64 ust. 2 w/w ustawy kartę informacyjną przedsięwzięcia ( dalej: KIP) oraz pozostałe załączniki.
Planowane przedsięwzięcie należy do kategorii przedsięwzięć określonych w art. 59 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016r. poz. 71 ze zm..) oraz wymienione jest w § 3 ust. 1 pkt. 13 (instalacje do powierzchniowej obróbki metali lub tworzyw sztucznych z zastosowaniem procesów chemicznych lub elektrolitycznych, inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt. 15) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016 poz. 71)
W dniu 03.01.2017 r. tutejszy organ zawiadomił na piśmie wnioskodawcę oraz strony postępowania o wszczęciu postępowania administracyjnego w przedmiotowej sprawie.
Żadna ze stron nie wniosła uwag do planowanego przedsięwzięcia.
Na podstawie art. 64 ust. 1 pkt. 1, 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko organ prowadzący postępowanie w dniu 03.01.2017r. wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie Wydział Spraw Terenowych w Tarnowie (dalej: Regionalnego Dyrektora) oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Bochni ( dalej: Powiatowego Inspektora) o wyrażenie opinii w przedmiocie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Powiatowy Inspektor wezwał w dniu 13.01.2017r. (data wpływu: 16.01.2017r.) znak NNZ-420-1-1/1/17 wezwał Wójta Gminy Rzezawa do złożenia wyjaśnień poprzez wskazanie czy przedmiotowa inwestycja wymagać będzie uzyskania decyzji określonych w art. 72 ust. 1 pkt 1-3, 10-19, 21 i 22.
W związku z powyższym wezwaniem tut. Urząd zwrócił się w dniu 19.01.2017r. do inwestora w sprawie wyjaśnienia w/w kwestii.
Inwestor tj. LURGAN Sp. z o.o. ul. Helclów 11/6 31-148 Kraków w piśmie z dnia, wyjaśnił, że przedmiotowa inwestycja nie wymaga uzyskania decyzji określonych w art. 72 ust. 1 pkt 1-3, 10-19, 21 i 22 .( ustawy ooś). Powyższe wyjaśnienie zostało w dniu 23.01.2017r. przesłane do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Bochni.
W dniu 31.01.2017r. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Bochni pismem znak: NNZ-420-1-1/1/17 wyjaśnił, że w związku z tym, że przedmiotowa inwestycja nie wymaga uzyskania decyzji określonych w art. 72 ust. 1 pkt 1-3, 10-19, 21 i 22 ( ustawy ooś), wydanie opinii w przedmiocie stwierdzenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i podanie ewentualnego zakresu raportu w tym wypadku, leży poza kompetencjami Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego.
W dniu 17.02.2017r. (data wpływu: 20.02.2017r.) pismem znak: ST-I.4240.1.9.2017.JT Regionalny Dyrektor wezwał Inwestora do uzupełnienia karty informacyjnej.
W dniu 17.03.2017r. wpłynęło do tut. Urzędu uzupełnienie karty informacyjnej.
Regionalny Dyrektor opinią znak: ST-I.4240.1.9.2017.JT z dnia 25.04.2017r. (data wpływu: 28.04.2017r.) opowiedział się za brakiem potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Zgodnie z art. 63 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. 2016 poz. 353 ze zm.) organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w drodze postanowienia stwierdza brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Stwierdzając brak potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko uwzględniono następujące uwarunkowania:
- Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
Jak wynika z KIP przedsięwzięcie polegać będzie na zmianie sposobu użytkowania istniejącej hali magazynowej z częścią socjalno -biurową położonej na działkach nr 269, 262/2 i 261/1 w miejscowości Rzezawa, na halę produkcyjno - magazynową z częścią socjalno-biurową dla celów montażu instalacji do malowania proszkowego elementów metalowych o różnych gabarytach i przeznaczeniu. W ramach przedsięwzięcia na terenie istniejącej hali wykonane zostaną:
-dwustanowiskowa kabina lakiernicza do malowania proszkowego;
-3 wanny do obróbki chemicznej, każda o pojemności 0,4 m ;
-myjka ciśnieniowa;
-2 stanowiska spawalnicze MIG-MAG wyposażone w stanowiskowy system filtracji powietrza;
-stanowisko cięcia stali przy pomocy piły taśmowej;
-komora śrutownicza;
-sprężarka (kompresor);
-podczyszczalnia chemiczna płuczki z procesów chemicznej obróbki metali;
-kocioł gazowy do celów technologicznych.
Powierzchnia działek nr 269, 262/2 i 261/1, na których zlokalizowany jest zakład, wynosi
910500 m , w tym powierzchnia zabudowy wynosi: hala ok. 2400 m , nawierzchnia utwardzona ok. 5100 m2.
Zakład świadczyć będzie usługi dla klientów zewnętrznych. Proces technologiczny obejmować będzie następujące operacje:
cięcie, szlifowanie, spawanie, mechaniczne przygotowanie powierzchni pod powłoki proszkowe, chemiczne przygotowanie powierzchni pod powłoki proszkowa, malowanie proszkowe powierzchni, magazynowanie i spedycja produktu.
Proces cięcia elementów metalowych realizowany będzie na stanowisku wyposażonym piłę taśmową. Następnie elementy będą łączone na stanowisku wyposażonym w spawarki MIG -MAG oraz ręcznie szlifowane. Stanowiska spawalnicze wyposażone będzie w system filtracji powietrza odprowadzający oczyszczone powietrze na halę produkcyjną.
Mechaniczne oczyszczanie powierzchni pod powłoki proszkowe realizowane będzie w komorze śrutowniczej o wymiarach 3,0 x 8,0 x 3,0 m. W procesie czyszczenia używane będą ścierniwa, takie jak: śrut stalowny lub żeliwny, korund, granulat szklany, soda itp. Komora wyposażona będzie w system wymiany powietrza o wydajności min. 7200 m /h oraz układ filtracyjny wyposażony w wysokosprawne filtry patronowe o skuteczności odpylania powyżej 99%. Zastosowany będzie zamknięty obieg powietrza, w którym oczyszczone powietrze zawracane będzie do hali.
Proces chemicznego oczyszczania powierzchni przed malowaniem proszkowym realizowany będzie ciśnieniową myjką natryskową umożliwiającą mycie ciśnieniowe, fosforanowanie i odtłuszczanie powierzchni. Proces czyszczenia odbywa się w fazach: mycie środkami chemicznymi - płukanie. Zarówno faza mycia chemicznego jak i faza płukania realizowane będą w obiegach zamkniętych wyposażonych w system oczyszczania wody płuczkowej na kolumnach wypełnionych kationitem i anionitem, regenerowanych roztworami NaOH i HC1.
Przewidywana wielkość powierzchni oczyszczanej metodą chemiczną wynosić będzie ok. 5000 m2/m-c tj. 60000 m/rok. Przewidywane zużycie środków chemicznych Dexsurf 12, Dexphos 1500, Dexadd 60 wynosić będzie ok. 50 dm /rok, z których sporządzone zostanie ok. 1000 dm3/rok 5 % roztworu roboczego.
b). Powiązań z innymi przedsięwzięciami w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie.
Przedsięwzięcie zlokalizowane będzie w północnej części miejscowości Rzezawa przy drodze powiatowej nr 1428 K na terenach o charakterze produkcyjno - usługowych. Około 350 m na północ od zakładu przebiega autostrada A4. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy Rzezawa uchwalonym Uchwałą Nr XIII/81/04 z dnia 6 lutego 2004 roku przedsięwzięcie położone jest w terenach oznaczonym symbolem planu PU ,,zespoły produkcyjno - usługowe" oraz UR ,,rzemiosło". W otoczeniu miejsca lokalizacji planowanego przedsięwzięcia znajdują się m.in.:
-BTW BIURO TECHNICZNE WALUSIAK Rzezawa: produkcja urządzeń dla przemysłu rozlewniczego;
-MAWI M. Piszczek & W. Dziedzic Sp. j. Rzezawa: produkcja urządzeń chłodniczych;
-Gerex II Sp. z o.o. Rzezawa: transport samochodowy i spedycja;
-KAPS Sp. z o.o. Rzezawa: produkcja akcesoriów obuwniczych.
Tereny niezabudowane stanowią łąki, grunty orne i leśne oraz nieużytki. Najbliższa zabudowa mieszkaniowa położona jest w kierunku południowym w odległości około 480 m od miejsca realizacji inwestycji. Przedmiotem działalności zakładu będzie nanoszenie powłok lakierniczych na elementy metalowe o różnym przeznaczeniu i gabarytach.
c) Wykorzystania zasobów naturalnych.
Woda w czasie eksploatacji przedsięwzięcia zużywana będzie na potrzeby socjalne pracowników oraz na potrzeby technologiczne.
Przy wielkości zatrudnienia w zakładzie wynoszącym 3 pracowników biurowych oraz 7 pracowników produkcyjnych zużycie wody na potrzeby socjalne będzie wynosić ok. 0,33 m3/dobę tj. 10,24 m3/m-c.
Woda w celach technologicznych zużywana będzie w obrębie myjki oraz wanien trawiących do przygotowywania cieczy roboczych do czyszczenia i wytrawiania surowców. Przewidywane miesięczne zapotrzebowanie wody na potrzeby technologiczne wynosić będzie 10 m /m-c.
Woda na potrzeby zakładu w łącznej ilości ok. 242,88 m3/rok pobierana będzie z wodociągu gminnego.
Planowane przedsięwzięcie w czasie eksploatacji będzie źródłem ścieków socjalno -bytowych oraz ścieków opadowych.
Ścieki socjalno - bytowe w ilości zużywanej na ten cel wody będą tak jak dotychczas oczyszczane w lokalnej oczyszczalni ścieków typu ZBF-25C i odprowadzane do zlokalizowanego na dz. 270/2 zbiornika wodnego, którego objętość wynosi 710 m .
Ilość wód opadowych odprowadzanych z terenu planowanego przedsięwzięcia dla deszczu miarodajnego (rocznego o czasie trwania 15 min) wynosić będzie 91,73 l/s. Celem ochrony środowiska gruntowo - wodnego zastosowano separator substancji ropopochodnych ESL 6/60/600 o przepustowości hydraulicznej do 60 l/s. Oczyszczone wody opadowe odprowadzane będą do ww. zbiornika ziemnego.
Warunki odprowadzania oczyszczonych ścieków sanitarno - bytowych i wód opadowych do zbiornika ziemnego są zgodne z pozwoleniem wodnoprawnym udzielonym przez Starostę Bocheńskiego decyzją znak: OŚ.M.6223/59/09 z dnia 15.10.2009 r.
W ramach przedsięwzięcia nie jest planowana wycinka drzew.
d) Emisji i występowania innych uciążliwości.
Analiza przedłożonych w sprawie dokumentów pozwala na stwierdzenie, że realizacja planowanej inwestycji nie spowoduje zmian charakterystyki JCWP lub JCWPd, które pogarszają stan jednolitej części wód lub uniemożliwiają osiągnięcie wyznaczonych dla nich celów środowiskowych, zawartych w planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły [w nawiązaniu do art. 81 ust. 3 ustawy ooś].
Na terenie realizowanego przedsięwzięcia źródłem emisji zanieczyszczeń do powietrza będą:
-kocioł gazowy o mocy cieplnej ok. 26,0 kW opalany gazem ziemnym o wartości opałowej 34000 kJ/m3;
-3 nagrzewnice o mocy cieplnej ok. 3 x 38,0 kW opalane gazem ziemnym o wartości opałowej 34000 kJ/m3;
-kocioł technologiczny o mocy cieplnej ok. 264,0 kW opalany gazem ziemnym o wartości opałowej 34000 kJ/m3;
-wanna do usuwania powłok lakierniczych;
Kabina lakiernicza, śrutownica i stanowiska spawalnicze wyposażone będą w zamknięty system filtracji powietrza, dlatego nie stanowią one źródeł emisji zanieczyszczeń do powietrza.
Łączną emisję zanieczyszczeń do powietrza występującą po dano poniżej w tabeli. Tabela nr 2. Zestawienie emisji zanieczyszczeń do powietrza.
| Substancja zanieczyszczająca | Emisja w Mg/rok |
| dwutlenek siarki | 0,0075 |
| dwutlenek azotu | 0,1195 |
| tlenek węgla | 0,0336 |
| pył zawieszony | 0,0014 |
| 2-butoksyetalol | 0,0050 |
| alkohol benzylowy | 0,1691 |
| 2-aminoetanol | 0,0158 |
Zgodnie z zapisami KIP wprowadzanie ww. zanieczyszczeń do powietrza nie spowoduje przekroczeń dopuszczalnych stężeń w powietrzu.
Źródłem emisji hałasu na etapie eksploatacji przedsięwzięcia będą procesy produkcyjne prowadzone na terenie zakładu oraz transport wewnątrz zakładowy. Główne źródła emisji hałasu tj. układ wentylacji komory śrutowniczej, piła taśmowa, stanowiska spawalnicze, sprężarka,
myjka ciśnieniowa, kabina lakiernicza i wentylacja mechaniczna z wanien trawiących instalowane będą w hali o izolacyjności ścian ponad 30 dB. Ponieważ poziom emisji hałasu wewnątrz hali nie przekroczy poziomu 85 dB, emisja hałasu do środowiska będzie wynosić ok. 55 dB i nie przekroczy poziomu dopuszczalnego. Jedynym źródłem hałasu zewnętrznego będą 4 wentylatory dachowe emitujące hałas na poziomie 75 dB oraz przejazd środków transportu. Z przedstawionej w KIP oceny wynika, że eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie powodować przekroczeń dopuszczalnego poziomu hałasu w otoczeniu zakładu, a w szczególności na oddalonych o 480 m od zakładu terenach chronionych akustycznie.
Rodzaje i ilości odpadów powstających na etapie eksploatacji
Źródłem emisji odpadów na terenie planowanej inwestycji będę procesy produkcyjne, obsługa i eksploatacja instalacji, dowóz i dystrybucja produktów oraz działalność administracyjno-biurową. W ramach eksploatacji powstawać będą odpady typowe produkcyjne, opakowaniowe jak również odpady z zakładowej podczyszczalni ścieków oraz pochodzące z czyszczenia separatora i kanalizacji. Rodzaje i szacunkowe ilości przewidywanych do wytworzenia odpadów zestawiono w tabeli nr 3.
Tabela nr 3. Rodzaje i ilości odpadów wytwarzanych na etapie eksploatacji.
| Lp | Kod odpadu | Rodzaj odpadu | Ilość odpadów [Mg/rok] |
| 1 | 06 02 04* | Wodorotlenek sodowy i potasowy | 0,005 |
| 2 | 07 06 01* | Wody popłuczne i ługi macierzyste | 2,000 |
| 3 | 08 01 11* | Odpady farb i lakierów zawierających rozpuszczalniki organiczne lub inne substancje niebezpieczne | 0,005 |
| 4 | 13 05 08* | Mieszanina odpadów z piaskowników i z odwadniania olejów w separatorach | 0,200 |
| 5 | 11 01 99 | Inne niewymienione odpady | 0,20 |
| 6 | 12 01 01 | Odpady z toczenia i piłowania żelaza i jego stopów | 0,50 |
| 7 | 12 01 03 | Odpady z toczenia i piłowania metali nieżelaznych | 0,30 |
| 8 | 12 01 13 | Odpady spawalnicze | 0,005 |
| 9 | 15 01 01 | Opakowania z papieru i tektury | 0,50 |
| 10 | 15 01 02 | Opakowania z tworzyw sztucznych | 0,50 |
| 11 | 15 01 03 | Opakowania z drewna | 0,20 |
| 12 | 15 01 05 | Opakowania wielomateriałowe | 0,20 |
| 13 | 15 01 10* | Opakowania zawierające pozostałości substancji niebezpiecznych lub nimi zanieczyszczone | 0,20 |
| 14 | 15 02 03 | Sorbenty, materiały filtracyjne, tkaniny do wycierania i ubrania ochronne inne niż wymienione w 15 02 02 | 0,10 |
| 15 | 16 02 13* | Zużyte urządzenia zawierające niebezpieczne elementy inne niż wymienione w 16 02 09 do 16 02 12 | 0,001 |
| 16 | 20 03 01 | Niesegregowane odpady komunalne | 2,00 |
Wszystkie wytworzone odpady zostaną przekazane do odzysku, a w razie braku możliwości odzysku do unieszkodliwienia, innym posiadaczom odpadów posiadającym pozwolenia właściwych organów na gospodarowanie tymi odpadami.
e) Ryzyka wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii.
Uwzględniając charakter inwestycji stwierdza się, że zastosowane rozwiązania inwestycyjne nie będą przyczyną poważnej awarii przemysłowej.
2. Usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego- uwzględniające:
a) obszary wodno – błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych:
Na terenie realizacji przedsięwzięcia nie występują tego typu obszary.
b) obszary wybrzeży.
Na terenie realizacji przedsięwzięcia nie występują tego typu obszary.
c) obszary górskie lub leśne.
Na terenie realizacji przedsięwzięcia nie występują tego typu obszary.
d) obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wody i obszary chronione zbiorników wód śródlądowych.
Inwestycja planowana jest na terenie zlewni Jednolitej Części Wód Powierzchniowych [JCWP] Gróbka do Potoku Okulickiego, o kodzie PLRW200016213944. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz.U. z 2016 r., poz. 1911) [dalej: PGW] JCWP Gróbka do Potoku Okulickiego posiada status wstępny silnie zmieniona część wód, status ostateczny silnie zmieniona część wód. Informacje o presjach dotyczących JCWP: aktualny stan lub potencjał zły; wyznaczony cel środowiskowy: dobry stan ekologiczny; dobry stan chemiczny, ocena ryzyka nieosiągnięcia celów środowiskowych zagrożona. Ze względu na brak możliwości technicznych - zgodnie z art. 4(4)-1 dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej (Dz. U. UE L z dnia 22 grudnia 2000 r., ze zm.) [tzw. Ramowej Dyrektywy Wodnej]; termin osiągnięcia wyznaczonych celów środowiskowych określono na rok 2021. W zlewni JCWP nie zidentyfikowano presji mogącej być przyczyną występujących przekroczeń wskaźników jakości. Konieczne jest dokonanie szczegółowego rozpoznania przyczyn w celu prawidłowego zaplanowania działań naprawczych. Rozpoznanie przyczyn nieosiągnięcia dobrego stanu zapewni realizacja działań na poziomie krajowym: utworzenie krajowej bazy danych o zmianach hydromorfologicznych, przeprowadzenie pogłębionej analizy presji pod kątem zmian hydromorfologicznych, opracowanie dobrych praktyk w zakresie robót hydrotechnicznych i prac utrzymaniowych wraz z ustaleniem zasad ich wdrażania oraz opracowanie krajowego programu renaturalizacji wód powierzchniowych.
Zgodnie z PGW przedsięwzięcie zlokalizowane jest w obrębie Jednolitej Części Wód Podziemnych JCWPd nr 149 o europejskim kodzie PLGW2000149 (wg podziału obowiązującego w I cyklu planistycznym w obrębie JCWPd ni- 139, PLGW2200139): stan chemiczny dobry, stan ilościowy dobry, stan ogólny dobry, ocena ryzyka nieosiągnięcia celu środowiskowego niezagrożona. Jest to obszar wyznaczony do poboru wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi. Wyznaczonym celem środowiskowym dla tej części wód podziemnych jest utrzymanie jej dobrego stanu chemicznego oraz dobrego stanu ilościowego.
Uwzględniając charakter inwestycji stwierdza się, że zastosowane rozwiązania inwestycyjne nie będą przyczyną poważnej awarii przemysłowej.
2. Usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego- uwzględniające:
a) obszary wodno – błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych:
Na terenie realizacji przedsięwzięcia nie występują tego typu obszary.
b) obszary wybrzeży.
Na terenie realizacji przedsięwzięcia nie występują tego typu obszary.
c) obszary górskie lub leśne.
Na terenie realizacji przedsięwzięcia nie występują tego typu obszary.
d) obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wody i obszary chronione zbiorników wód śródlądowych.
Inwestycja planowana jest na terenie zlewni Jednolitej Części Wód Powierzchniowych [JCWP] Gróbka do Potoku Okulickiego, o kodzie PLRW200016213944. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz.U. z 2016 r., poz. 1911) [dalej: PGW] JCWP Gróbka do Potoku Okulickiego posiada status wstępny silnie zmieniona część wód, status ostateczny silnie zmieniona część wód. Informacje o presjach dotyczących JCWP: aktualny stan lub potencjał zły; wyznaczony cel środowiskowy: dobry stan ekologiczny; dobry stan chemiczny, ocena ryzyka nieosiągnięcia celów środowiskowych zagrożona. Ze względu na brak możliwości technicznych - zgodnie z art. 4(4)-1 dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej (Dz. U. UE L z dnia 22 grudnia 2000 r., ze zm.) [tzw. Ramowej Dyrektywy Wodnej]; termin osiągnięcia wyznaczonych celów środowiskowych określono na rok 2021. W zlewni JCWP nie zidentyfikowano presji mogącej być przyczyną występujących przekroczeń wskaźników jakości. Konieczne jest dokonanie szczegółowego rozpoznania przyczyn w celu prawidłowego zaplanowania działań naprawczych. Rozpoznanie przyczyn nieosiągnięcia dobrego stanu zapewni realizacja działań na poziomie krajowym: utworzenie krajowej bazy danych o zmianach hydromorfologicznych, przeprowadzenie pogłębionej analizy presji pod kątem zmian hydromorfologicznych, opracowanie dobrych praktyk w zakresie robót hydrotechnicznych i prac utrzymaniowych wraz z ustaleniem zasad ich wdrażania oraz opracowanie krajowego programu renaturalizacji wód powierzchniowych.
Zgodnie z PGW przedsięwzięcie zlokalizowane jest w obrębie Jednolitej Części Wód Podziemnych JCWPd nr 149 o europejskim kodzie PLGW2000149 (wg podziału obowiązującego w I cyklu planistycznym w obrębie JCWPd ni- 139, PLGW2200139): stan chemiczny dobry, stan ilościowy dobry, stan ogólny dobry, ocena ryzyka nieosiągnięcia celu środowiskowego niezagrożona. Jest to obszar wyznaczony do poboru wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi. Wyznaczonym celem środowiskowym dla tej części wód podziemnych jest utrzymanie jej dobrego stanu chemicznego oraz dobrego stanu ilościowego.
Analiza przedłożonych w sprawie dokumentów pozwala na stwierdzenie, że realizacja planowanej inwestycji nie spowoduje zmian charakterystyki JCWP lub JCWPd, które pogarszają stan jednolitej części wód lub uniemożliwiają osiągnięcie wyznaczonych dla nich celów środowiskowych, zawartych w planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły [w nawiązaniu do art. 81 ust. 3 ustawy ooś]
e) obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody.
Inwestycja nie koliduje z obiektami lub obszarami objętymi ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j.: Dz. U. z 2016 r. poz. 2134, ze zm.).
W ramach przedsięwzięcia nie jest planowana wycinka drzew. W KIP nie wykazano występowania chronionych siedlisk i gatunków roślin, zwierząt i grzybów.
Przedsięwzięcie zlokalizowane jest w odległości ok. 5,34 km od granicy obszaru Natura 2000 Puszcza Niepołomicka PLB120002, który obejmuje 4 kompleksy leśne różnej wielkości, poprzedzielane terenami o charakterze rolniczym: główny kompleks o powierzchni 96 km2 oraz trzy znacznie mniejsze, leżące na północ od niego: Las Grobla, zwany też Lasem Ispina, Grobelczyk i Koło. Cenniejsze fragmenty dobrze zachowanych, starych drzewostanów o charakterze zbliżonym do naturalnego objęte są ochroną w rezerwatach przyrody: Dębina, Długosz Królewski, Gibiel, Lipówka, Wiślisko Kobyle. Wyznaczono na tym terenie również obszary Natura 2000 mające znaczenie dla Wspólnoty: Koło Grobli PLH120008, Lipówka PLH120010 i Torfowisko Wielkie Błoto PLH120080, chroniące siedliska leśne i łąkowe oraz gatunki zwierząt inne niż ptaki. Zgodnie z planem zadań ochronnych ustanowionym Zarządzeniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie z dnia 8 sierpnia 2014 r. (Dz. Urz. Woj. Małop. z 2014r. poz. 4390) dla Obszaru Natura 2000 Puszcza Niepołomicka PLB120002, za przedmioty ochrony w tym obszarze uznano cztery gatunki ptaków, tj.: puszczyk uralski [kod A220], dzięcioł czarny [kod A236], dzięcioł średni [kod A238] i muchołówka białoszyja [kod A321], Do najistotniejszych zidentyfikowanych istniejących i/lub potencjalnych zagrożeń mających wpływ na obszar należą: zmniejszanie się powierzchni potencjalnych siedlisk gatunków, ograniczenie bazy pokarmowej lub likwidacja istniejących i potencjalnych miejsc gniazdowania. Realizacja przedmiotowej inwestycji będzie miała miejsce poza obszarem Natura 2000 Puszcza Niepołomicka PLB 120002, nie spowoduje spadku liczebności populacji gatunków będących przedmiotami ochrony w w/w obszarze ani zmniejszenia zasięgu ich występowania, nie spowoduje też pogorszenia stanu siedlisk przyrodniczych, uszczuplenia ich powierzchni ani zmiany ich cech charakterystycznych. Realizacja inwestycji nie pogorszy integralności obszaru Natura 2000 Puszcza Niepołomicka PLB120002 i nie wpłynie negatywnie na jego powiązania z innymi obszarami sieci Natura 2000.
f) obszary, na których standardy środowiska zostały przekroczone.
Na terenie realizacji przedsięwzięcia nie występują tego typu obszary.
g) obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne.
Na terenie realizacji przedsięwzięcia nie występują tego typu obszary.
h) gęstość zaludnienia.
Przedsięwzięcie polegać będzie na zmianie sposobu użytkowania istniejącej hali magazynowej z częścią socjalno -biurową położonej na działkach nr 269, 262/2 i 261/1 w miejscowości Rzezawa, na halę produkcyjno - magazynową z częścią socjalno-biurową dla celów montażu instalacji do malowania proszkowego elementów metalowych o różnych gabarytach i przeznaczeniu.
Powierzchnia działek nr 269, 262/2 i 261/1, na których zlokalizowany jest zakład, wynosi10500 m , w tym powierzchnia zabudowy wynosi: hala ok. 2400 m , nawierzchnia utwardzona ok. 5100 m2. Przedsięwzięcie zlokalizowane będzie w północnej części miejscowości Rzezawa przy drodze powiatowej nr 1428 K na terenach o charakterze produkcyjno - usługowych. Około 350 m na północ od zakładu przebiega autostrada A4. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy Rzezawa uchwalonym Uchwałą Nr XIII/81/04 z dnia 6 lutego 2004 roku przedsięwzięcie położone jest w terenach oznaczonym symbolem planu PU ,,zespoły produkcyjno - usługowe" oraz UR ,,rzemiosło".
Tereny niezabudowane stanowią łąki, grunty orne i leśne oraz nieużytki. Najbliższa zabudowa mieszkaniowa położona jest w kierunku południowym w odległości około 480 m od miejsca realizacji inwestycji.
i) obszary przylegające do jezior:
Na terenie realizacji przedsięwzięcia nie występują tego typu obszary.
j) uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej:
Na terenie realizacji przedsięwzięcia nie występują uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej.
3. Rodzaj i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych pkt. 1 i 2, wynikające z :
a) zasięgu oddziaływania – obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać.
Przedsięwzięcie realizowane jest w północno - zachodniej części miejscowości Rzezawa, w terenach o charakterze produkcyjno - usługowych. Najbliższe otoczenie planowanego przedsięwzięcia stanowią głównie obiekty produkcyjne, usługowe, takie jak: zakłady produkcyjne, magazyny, bazy i składy transportowe oraz inne.
Szczegółowe zagospodarowanie terenów będących w otoczeniu miejsca lokalizacji planowanego przedsięwzięcia stanowią:
od strony północnej – tereny łąk i pastwisk a dalej ciąg autostrady A4
od strony wschodniej –nieużytki, obszary łąkowe oraz zakłady produkcyjno-usługowe
od strony zachodniej – zakład usługowy a dale obszary łąkowe oraz młodnik sosnowy
od strony południowej, południowo - zachodniej - pas drogi powiatowej DP 43104 Bochnia-Niedzieliska, tereny zabudowy usługowej, użytki rolne.
Generalnie zamierzenie realizowane jest w obszarze produkcyjno-usługowych, w sąsiedztwie obiektów o podobnym przeznaczeniu, użytkowanych jak składy, magazyny, zakłady usługowe i przemysłowe. Najbliższa zabudowa mieszkaniowa położona jest w odległości około 480 m od miejsca realizacji inwestycji w kierunku południowym. Dla miejsca realizacji inwestycji obowiązujący jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy Rzezawa uchwalony Uchwałą Nr XIII/81/04 z dnia 6 lutego 2004 roku. Zgodnie z w/w dokumentem działki objęte zamierzeniem inwestycyjnym znajdują sie w terenach oznaczonym symbolem planu:
PU - zespoły produkcyjno - usługowe;
UR - rzemiosło;
Poniżej przedstawiono fragment miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Rzezawa, obejmujący miejsce realizacji przedsięwzięcia.
b) transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze.
Ze względu na charakter i lokalizację inwestycji nie wystąpi transgraniczne oddziaływanie przedsięwzięcia.
c) wielkości i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury.
W otoczeniu miejsca lokalizacji planowanego przedsięwzięcia znajdują się wyłącznie zabudowania produkcyjno-magazynowe o powierzchniach zabudowy rzędu powyżej 2.000 m2 każde, w tym m.in. zakłady produkcyjne: BTW (produkcja urządzeń dla przemysłu rozlewniczego), MAWI (produkcja urządzeń chłodniczych), GEREX 2 (transport samochodowy i spedycja), KAPS (produkcja artykułów obuwniczych) oraz niezabudowane działki – nieużytki. Z uwagi na specyfikę planowanego zamierzenia nie przewiduje się oddziaływania skumulowanego zakładu z procesami technologicznymi zakładów sąsiednich. Zakres transportu i emisji z procesów spalania paliw pozostanie na poziomie zbliżonym do obecnie występującego. Natomiast w zakresie procesów technologicznych emisja obejmuje odmienne zakresy substancji nie emitowanych w zakładach sąsiednich.
Dotychczasowo na terenie istniejących zabudowań prowadzona była działalność magazynowa właściciela zakładu. Obejmowała głównie materiały budowlane oraz surowce stosowane w budownictwie, jak również, konstrukcje wsporcze stalowe i betonowe, słupy oświetleniowe, izolatory ceramiczne, przewody elektryczne oraz aparatura pomiarowa.. Zakres oddziaływania na środowisko wiązał się przede wszystkim z transportem samochodowym, spalaniem gazu ziemnego w celach grzewczych oraz oddziaływaniem akustycznym.
d) prawdopodobieństwo oddziaływania.
Etap eksploatacji planowanego przedsięwzięcia będą charakteryzować:
- przewidywana wielkość powierzchni malowanej proszkowo - ok. 84 000 m /rok;
- przewidywane zużycie proszków - ok. 15 600 kg/rok;
- przewidywane zużycie gazu w suszarce - ok. 22 000 m /rok;
- przewidywana wielkość powierzchni oczyszczonej metodą strumieniowo - ścierną - ok. 24 000 m3/rok;
- przewidywane zużycie czyściwa - ok. 6 000 kg/rok;
- przewidywana wielkość powierzchni oczyszczonej metodą chemiczną - ok. 60000 m /rok;
- przewidywane zużycie środków chemicznych w myjce - ok. 50 dm3/rok;
- przewidywane zużycie środków chemicznych w wannie - ok. 300 dm7rok;
- przewidywane zużycie drutu spawalniczego ok. 36 kg/rok.
Jak wynika z KIP na etapie eksploatacji planowanego przedsięwzięcia zastosowane zostaną następujące rozwiązania chroniące środowisko:
- zastosowanie systemu filtracji powietrza ze śrutownicy obejmującego zamknięty układ składający się z wymuszonego obiegu z filtrami patronowymi oraz wyrzutem oczyszczonego powietrza do wnętrza hali
- zastosowanie zamkniętego układu filtracyjnego w obrębie malarni proszkowej wyposażonego w filtry patronowe z wyrzutem powietrza do wnętrza hali;
- zastosowanie wysokosprawnego kotła w technologii produkcyjnej z odzyskiem ciepła procesowego wykorzystywanego do ogrzewania hali;
- stosowanie systemu oczyszczania wody płuczkowej z jej całkowitą recyrkulacją w układzie zamkniętym - konieczne jest jedynie uzupełnianie strat powstałych w wyniku parowania oraz strat wody wywiezionej w osadach;
Jak wynika z KIP realizacja przedsięwzięcia polegać będzie na montażu w istniejącej hali magazynowej linii malowania proszkowego oraz komory śrutowniczej. Praca środków transportu i maszyn budowlanych ograniczać się będzie do dostawy wyposażenia linii lakierniczej, wykonania montażu oraz przyłączy do infrastruktury technicznej oraz wykonania fundamentów pod komorę śrutowniczą. Ze względu na niewielki zakres prac oraz lokalizację przedsięwzięcia na terenie przemysłowym uciążliwość fazy budowy na środowisko w zakresie emisji zanieczyszczeń do powietrza i emisji hałasu będzie niewielka i ograniczać się będzie do terenu zakładu.
Na terenie realizowanego przedsięwzięcia źródłem emisji zanieczyszczeń do powietrza będą:
- kocioł gazowy o mocy cieplnej ok. 26,0 kW opalany gazem ziemnym o wartości opałowej 34000 kJ/m3;
- 3 nagrzewnice o mocy cieplnej ok. 3 x 38,0 kW opalane gazem ziemnym o wartości opałowej 34000 kJ/m3;
- kocioł technologiczny o mocy cieplnej ok. 264,0 kW opalany gazem ziemnym o wartości opałowej 34000 kJ/m3;
- wanna do usuwania powłok lakierniczych;
Kabina lakiernicza, śrutownica i stanowiska spawalnicze wyposażone będą w zamknięty system filtracji powietrza, dlatego nie stanowią one źródeł emisji zanieczyszczeń do powietrza.
Łączną emisję zanieczyszczeń do powietrza występującą po dano poniżej w tabeli. Tabela nr 2. Zestawienie emisji zanieczyszczeń do powietrza.
| Substancja zanieczyszczająca | Emisja w Mg/rok |
| dwutlenek siarki | 0,0075 |
| dwutlenek azotu | 0,1195 |
| tlenek węgla | 0,0336 |
| pył zawieszony | 0,0014 |
| 2-butoksyetalol | 0,0050 |
| alkohol benzylowy | 0,1691 |
| 2-aminoetanol | 0,0158 |
Źródłem emisji hałasu na etapie eksploatacji przedsięwzięcia będą procesy produkcyjne prowadzone na terenie zakładu oraz transport wewnątrz zakładowy. Główne źródła emisji hałasu tj. układ wentylacji komory śruto wniczej, piła taśmowa, stanowiska spawalnicze, sprężarka,
e)czas trwania, częstotliwości i odwracalność oddziaływania.
Zgodnie z art. 64 ust. 3 a ustawy ooś opinia regionalnego dyrektora ochrony środowiska o braku obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko może wskazać na konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach warunków lub wymagań, w szczególności o których mowa w art. 82 ust. 1 pkt 1 lit. b „ istotne warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich ".
Mając powyższe na uwadze w opinii Regionalnego Dyrektora zapisano istotne warunki korzystania ze środowiska w czasie eksploatacji przedsięwzięcia, które zapewniają niski poziom emisji z instalacji i dotrzymanie standardów jakości środowiska.
Dla przedsięwzięcia pn. „Zmiana, sposobu użytkowania hali magazynowej z częścią socjalno-biurową położonej na dz. nr 269, 262/2 i 261/1 [obręb 120107_2.0011] w miejscowości Rzezawa, na halę produkcyjno-magazynową z częścią socjalno - biurową", planowanego do realizacji przez LURGAN Sp. z o.o., ul. Helclów 11/6, 31-148 Kraków wskazuje się na konieczność spełnienia następujących warunków:
1. W śrutownicy należy zastosować zamknięty obieg powietrza z oczyszczaniem powietrza obiegowego w filtrze patronowym o skuteczności min. 99 %.
2. Instalację wyciągową powietrza z malarni proszkowej należy wyposażyć w filtry patronowe o skuteczności min. 99 %, a oczyszczone powietrza odprowadzić do wnętrza hali.
3.Na stanowiskach spawalniczych należy zastosować odciągi miejscowe z filtrami o funkcji odpylająco - oddymiającej o skuteczności 99,5% wyrzutem powietrza do wnętrza hali.
4. Należy zastosować zamknięty obieg wody w myjce ciśnieniowej z systemem oczyszczania wody płuczkowej na kolumnach wypełnionych kationitom i amonitem.
5.Poziom mocy akustycznej wentylatorów dachowych nie może przekraczać 75 dB.
Po przeprowadzonej analizie na podstawie przedłożonych materiałów i po przeanalizowaniu wpływu inwestycji na środowisko - kierując się kryteriami zawartymi w art. 63 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, w szczególności ze względu na:
- charakterystykę przedsięwzięcia, które nie będzie powodować negatywnego oddziaływania na środowisko;
- przewidywaną ilość substancji i energii wprowadzanych do środowiska;
- usytuowanie przedsięwzięcia, które będzie zajmować obszar, na którym nie ma dóbr mineralnych, siedlisk zwierząt, pomników przyrody podlegających ochronie;
- rodzaj i skalę przedsięwzięcia, które z racji charakteru nie pociąga za sobą zagrożeń dla stanu środowiska, tym bardziej znaczących oddziaływań, nie stwierdzono potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko dla rozpatrywanego przedsięwzięcia.
Pouczenie
Na niniejsze postanowienie nie służy zażalenie.
Otrzymują:
- Inwestor.
- Strony postępowania wg rozdzielnika
- Oddział Terenowy Regionalny Dyrekcji Ochrony Środowiska ul. Aleje Solidarności 5-9, 33-100 Tarnów
- a/a
Sporządziła: Anna Łucyków- inspektor w UG Rzezawa
Czytano: 1816 razy




























