Informacje o nowym systemie gospodarki odpadami
Informacje o nowym systemie gospodarki odpadami
2015-10-28
Od 1 stycznia 2013 roku zacznie obowiązywać nowy system gospodarki odpadami. Gmina zobowiązana jest zorganizować system gospodarki odpadami komunalnymi, zgodnie z zapisami ustawy oraz z uwarunkowaniami miejscowymi. Odpady komunalne będą odbierane wyłącznie z gospodarstw domowych, na których zamieszkują mieszkańcy. Właściciele nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady (prowadzący działalność gospodarczą, różnego rodzaju instytucje, zakłady pracy, itp.), będą zobowiązani posiadać indywidualne umowy na odbieranie odpadów komunalnych z podmiotem uprawnionym do ich odbioru (na dotychczasowych zasadach).
Właściciel nieruchomości będzie zwolniony od wszelkich umów, które do tej pory podpisywał z przedsiębiorcami odbierającymi jego śmieci – teraz zrobi to za niego gmina. Właściciel nieruchomości będzie zobowiązany złożyć do urzędu Gminy Rzezawa deklarację, w której wskaże ilość osób zamieszkujących daną nieruchomość, ponieważ od tego będzie zależna kwota, jaką zapłaci za gospodarowanie odpadami komunalnymi (pierwszą deklarację należy złożyć do 31 października 2012r.). Mieszkaniec ma obowiązek również informować gminę, jeżeli ulegną zmianie dane ujęte w deklaracji już złożonej (termin 14 dni od wystąpienia zmiany). Druki deklaracji dostępne będą na stronie internetowej naszego Urzędu oraz w siedzibie tut. Urzędu.
Właściciel nieruchomości sam wypełni i sam wyliczy opłatę wpisując ilość zamieszkujących w gospodarstwie domowym osób i mnożąc przez stawkę z uchwały.
Wobec właścicieli nieruchomości, którzy w terminie nie złożą deklaracji bądź zachodzić będzie wątpliwość co do danych zawartych w deklaracji Wójt Gminy określi w drodze decyzji administracyjnej wysokość opłaty za odpady. .Jeśli właściciel gospodarstwa domowego zadeklaruje, że będzie segregował odpady - wpisuje niższą stawkę, natomiast jeśli oświadczy, że nie będzie segregował – wtedy obowiązuje go wyższa stawka. Jeżeli okaże się, że z deklaracji wynika, iż odpady miały być posegregowane i naliczona była niższa stawka, a w pojemnikach będą odpady zmieszane (organiczne, szkło, plastik, papier, itd.) wówczas odbiorca – zgłosi taki fakt do urzędu. Wówczas zostanie naliczona stawka za odpady zmieszane (wyższa). Podobna sytuacja nastąpi w momencie stwierdzenia złożenia nieprawdziwych informacji w deklaracji.
Wyliczoną wysokość opłaty należy wpłacać przelewem na konto Gminy Rzezawa lub w kasie Urzędu Gminy w Rzezawie w terminie do 20-go dnia ostatniego miesiąca kwartału.
Do każdego właściciela nieruchomości objętego systemem gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Rzezawa będzie dostarczany co roku harmonogram wywozu odpadów, dzięki któremu będzie on wiedział kiedy i jakie pojemniki lub worki przygotować do odbioru dla przedsiębiorcy.
Ponadto gmina zobowiązana jest zorganizować punkty selektywnego zbierania odpadów do których wszyscy mieszkańcy będą mogli dodatkowo oddać selektywnie zebrane odpady oraz wskaże miejsca odbioru takich odpadów.
Właściciel nieruchomości będzie zwolniony od wszelkich umów, które do tej pory podpisywał z przedsiębiorcami odbierającymi jego śmieci – teraz zrobi to za niego gmina. Właściciel nieruchomości będzie zobowiązany złożyć do urzędu Gminy Rzezawa deklarację, w której wskaże ilość osób zamieszkujących daną nieruchomość, ponieważ od tego będzie zależna kwota, jaką zapłaci za gospodarowanie odpadami komunalnymi (pierwszą deklarację należy złożyć do 31 października 2012r.). Mieszkaniec ma obowiązek również informować gminę, jeżeli ulegną zmianie dane ujęte w deklaracji już złożonej (termin 14 dni od wystąpienia zmiany). Druki deklaracji dostępne będą na stronie internetowej naszego Urzędu oraz w siedzibie tut. Urzędu.
Właściciel nieruchomości sam wypełni i sam wyliczy opłatę wpisując ilość zamieszkujących w gospodarstwie domowym osób i mnożąc przez stawkę z uchwały.
Wobec właścicieli nieruchomości, którzy w terminie nie złożą deklaracji bądź zachodzić będzie wątpliwość co do danych zawartych w deklaracji Wójt Gminy określi w drodze decyzji administracyjnej wysokość opłaty za odpady. .Jeśli właściciel gospodarstwa domowego zadeklaruje, że będzie segregował odpady - wpisuje niższą stawkę, natomiast jeśli oświadczy, że nie będzie segregował – wtedy obowiązuje go wyższa stawka. Jeżeli okaże się, że z deklaracji wynika, iż odpady miały być posegregowane i naliczona była niższa stawka, a w pojemnikach będą odpady zmieszane (organiczne, szkło, plastik, papier, itd.) wówczas odbiorca – zgłosi taki fakt do urzędu. Wówczas zostanie naliczona stawka za odpady zmieszane (wyższa). Podobna sytuacja nastąpi w momencie stwierdzenia złożenia nieprawdziwych informacji w deklaracji.
Wyliczoną wysokość opłaty należy wpłacać przelewem na konto Gminy Rzezawa lub w kasie Urzędu Gminy w Rzezawie w terminie do 20-go dnia ostatniego miesiąca kwartału.
Do każdego właściciela nieruchomości objętego systemem gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Rzezawa będzie dostarczany co roku harmonogram wywozu odpadów, dzięki któremu będzie on wiedział kiedy i jakie pojemniki lub worki przygotować do odbioru dla przedsiębiorcy.
Ponadto gmina zobowiązana jest zorganizować punkty selektywnego zbierania odpadów do których wszyscy mieszkańcy będą mogli dodatkowo oddać selektywnie zebrane odpady oraz wskaże miejsca odbioru takich odpadów.
Czytano: 1193 razy




























